Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) που είχαν ιδρυθεί το 1992 μετονομάστηκαν
με το Νόμο 5082/2024 για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, σε Σ.Α.Ε.Κ.
(Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης).
Σκοπός των Σ.Α.Ε.Κ.:

α) Η παροχή αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους της μη υποχρεωτικής
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δηλαδή των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και των ΕΠΑ.Λ., καθώς
και σε κατόχους ισότιμων τίτλων.
β) Η εξασφάλιση στους καταρτιζόμενους αντίστοιχων προσόντων, με τη διδασκαλία
επιστημονικών, τεχνικών, επαγγελματικών και πρακτικών γνώσεων και την καλλιέργεια
ανάλογων δεξιοτήτων, για την επαγγελματική τους ένταξη και την προσαρμογή τους στις
μεταβαλλόμενες ανάγκες της παραγωγικής διαδικασίας.
γ) Η ενεργή και αποτελεσματική διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων των
Σ.Α.Ε.Κ. με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο.

              Οργάνωση των Σ.Α.Ε.Κ.

α)Τον Τομέα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

β)Τον Τομέα Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής.

           Τομέας Επαγγελματικής Κατάρτισης
Πραγματοποιεί:
α) Προγράμματα αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης
επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων
β) Προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και
επικαιροποίησης γνώσεων, που απευθύνονται σε
καταρτιζόμενους – μαθητευομένους που έχουν
ολοκληρώσει τη φοίτησή τους και δεν είναι κάτοχοι
Πτυχίου – Διπλώματος Επαγγελματικής Ειδικότητας
Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5.
γ) Προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών
πρακτικής άσκησης των φορέων υποδοχής.

  Τομέας Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Συμβουλευτικής

Με αρμοδιότητες:
α) Την ενημέρωση και συμβουλευτική υποστήριξη των καταρτιζόμενων και απόφοιτων της
Σ.Α.Ε.Κ.
β) Την πληροφόρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των επιχειρήσεων και των καταρτιζόμενων για το έργο της Ανώτερης Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης.
γ)  Την οργάνωση, εποπτεία και παρακολούθηση της μαθητείας και της πρακτικής άσκησης των καταρτιζόμενων των
Σ.Α.Ε.Κ.
δ)  Την παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων στην αγορά εργασίας και τη σύνταξη αντίστοιχων μελετών.

ε)  Τη συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του
Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., ινστιτούτων, επαγγελματικών φορέων
κ.λ.π.
ζ) Προγραμματισμένες ατομικές συνεδρίες με καταρτιζόμενους στην αρχή και το τέλος του εξαμήνου με σκοπό τη συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού.
στ) Παρακολούθηση και υποστήριξη της σταδιοδρομίας
των πιστοποιημένων αποφοίτων.
η) Σύζευξη προσφοράς – ζήτησης σε τοπικές και κλαδικές αγορές εργασίας, με αντίστοιχες συνεργασίες.

      Διάρκεια Φοίτησης-Επίπεδο Προσόντων

Η επαγγελματική κατάρτιση στις Σ.Α.Ε.Κ. ξεκινά κατά το χειμερινό ή εαρινό
εξάμηνο, διαρκεί κατ’ ελάχιστον τέσσερα (4) εξάμηνα και δεν δύναται να
υπερβαίνει τα έξι (6) συνολικά εξάμηνα, σύμφωνα με τους Οδηγούς Κατάρτισης
της ειδικότητας, συμπεριλαμβανομένης σ’ αυτά της περιόδου πρακτικής
άσκησης ή μαθητείας.
      1)  4 Εξάμηνα (Θεωρητικά και Εργαστηριακά μαθήματα). Κάθε εξάμηνο έχει 300
ώρες κατάρτισης. Αριθμός απουσιών <=15% των ωρών του κάθε μαθήματος.
Αθροιστικά έως 45 απουσίες.
     2)  Ώρες παρακολούθησης μαθημάτων: από τις 3:50 μ.μ. έως τις 8:25 μ.μ.
     3)  1 Εξάμηνο Πρακτικής άσκησης ή μαθητείας σε Ιδιωτικό ή Δημόσιο τομέα και σε
αντίστοιχη ειδικότητα.
    4) Εξετάσεις Πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ και οδηγούν μετά
από την επιτυχή εξέταση σε εργαστηριακό και θεωρητικό μέρος σε Πτυχίο
Επιπέδου 5.